Τετάρτη 6 Μαΐου 2020


Έπειτα από συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου (3.5.2020) του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Προτύπου Γενικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής καταλήξαμε στις παρακάτω παρατηρήσεις αναφορικά με τις νέες ρυθμίσεις για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία που περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας υπό τον τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και τις οποίες υποβάλλαμε στην δημόσια διαβούλευση.

Άρθρο 10: Ασάφειες στο πλαίσιο των σκοπών των δυο τύπων σχολείων. Δεν είναι διακριτό ποιες είναι διαφορές μεταξύ των Προτύπων και Πειραματικών με εξαίρεση τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών.  

Άρθρο 14: Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων: Το θεσμικό πλαίσιο που δομείται για τα Πρότυπα και Πειραματικά με βάση το νέο νομοσχέδιο τα οδηγεί σε περιορισμένη αυτοτέλεια και γραφειοκρατία. Με τα Άρθρα 14, 15, 16 και 17 ανατίθενται ρόλοι και αρμοδιότητες για τη λειτουργία των ΠΣ και ΠΕΙ.Σ. σε πολλά όργανα (Διευθυντής σχολικής μονάδας, ΕΠ.Ε.Σ., ΠΕ.Π.Π.Σ., Δ.Ε.Π.Π.Σ., κτλ.) και αυτό οδηγεί σε στείρα γραφειοκρατεία που καλείται να διεκπεραιώσει το διδακτικό προσωπικό, πολλές φορές σε βάρος των εκπαιδευτικών καθηκόντων του αφού δεν υπάρχει γραμματειακή υποστήριξη, όπως θα έπρεπε. Από την εμπειρία που έχουμε ως γονείς κάθε υπηρεσία αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο τα Πρότυπα και τα θέματα που τα απασχολούν και αυτό φέρνει καθυστερήσεις στις αποφάσεις, ενώ πολλές φορές οι αντιφατικές γνώμες που καταγράφονται αποθαρρύνουν τους καθηγητές από πρωτοβουλίες. Προτείνεται να αναβαθμιστεί το Αυτοτελές Τμήμα των Π&ΠΣ σε Αυτοτελή Διεύθυνση του ΥΠΑΙΘ (όπως των Ιδιωτικών ή Εκκλησιαστικών Σχολείων) και να συγκεντρωθούν όλες οι αρμοδιότητες εκεί και στην ΔΕΠΠΣ.

Άρθρο 18: Οι εξετάσεις για την εισαγωγή από το Πρότυπο Γυμνάσιο προς στο Πρότυπο Λύκειο αποτελούν εξουθενωτική και παιδαγωγικά αχρείαστη διαδικασία για τα παιδιά. Τυχόν αποτυχία στις εξετάσεις αναγκάζει σε βίαιη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και εδώ πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ήδη οι μαθητές που φοιτούν σε Πρότυπα έχουν αποκοπεί από το περιβάλλον της γειτονιάς τους. Με τις εξετάσεις αυτές ενισχύεται το άγχος των μαθητών, ενώ εκπαιδευτικές δραστηριότητες εξωσχολικού χαρακτήρα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της διακριτής ταυτότητας του Προτύπου Σχολείου, όπως για παράδειγμα οι όμιλοι, θα χάσουν τη σημαντικότητα τους. Οι μαθητές από την Β ́ Γυμνασίου θα σκέπτονται τις εξετάσεις της επόμενης τάξης για να διασφαλίσουν τη συνέχεια της παρουσίας τους στο Πρότυπο Λύκειο. Η παραπαιδεία θα ενισχυθεί και θα δημιουργηθούν νέες φροντιστηριακές υπηρεσίες προετοιμασίας για δύσκολες εξετάσεις μετατρέποντας τα Πρότυπα Σχολεία σε εξεταστικά κέντρα.  

Άρθρο 19 Διδακτικό Προσωπικό: Ο περιορισμός της υποβολής αίτησης εκπαιδευτικού σε Πρότυπο και Πειραματικό μόνον εντός των ορίων της Περιφέρειας που ανήκει ο εκπαιδευτικός θα περιορίσει τον αριθμό των διαθέσιμων καθηγητών. Ανασταλτικός παράγοντας για να στελεχωθούν αυτά τα σχολεία είναι και η απουσία κινήτρων. Το εκπαιδευτικό προσωπικό των Προτύπων και Πειραματικών σχολείων, επιβαρύνεται με την υλοποίηση πολλών και ποικίλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που ξεπερνούν το συμβατικό ωράριο του 
σχολείου, όπως μεταξύ άλλων οι όμιλοι. Θα πρέπει να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένα και ουσιαστικά κίνητρα (οικονομικά, μοριοδότηση για επιλογή σε θέσεις ευθύνης, ωραρίου κ.λ.π.) τα οποία θα προσελκύσουν εκπαιδευτικούς με αυξημένα προσόντα. Επίσης είναι αναγκαία κίνητρα που θα στοχεύουν στην επιμόρφωση και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των καθηγητών αλλά και στην ενίσχυση και ανάδειξη των ερευνητικών τους δραστηριοτήτων. Στα σχολεία αυτά τα προηγούμενα χρόνια υπήρξαν πολλά κενά γιατί πολλοί εκ των εκπαιδευτικών που αρχικά τα στελέχωσαν έφυγαν απουσία κινήτρων.

Άρθρο 23 Χρηματοδότηση: Επί της ουσίας η μόνη βέβαια πηγή χρηματοδότησης είναι αυτή που προβλέπεται σε όλα τα δημόσια σχολεία. Προτείνεται να οριστεί ειδικός λογαριασμός υπέρ της Δ.Ε.Π.Π.Σ. ο οποίος θα εξασφαλίζει την χρηματοδότηση των επί πλέον ερευνητικών δραστηριοτήτων που αποτελούν μείζονα στόχο των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. όπως και τη συμμετοχή των παιδιών σε διάφορες διοργανώσεις – διαγωνισμούς σε άλλες περιοχές ή και χώρες.

Άρθρο 5: Η επαναφορά της διαγωγής στους τίτλους είναι αναχρονιστική. Επιχειρείται μέσω του φόβου να συνετιστούν οι μαθητές όταν αυτό θα πρέπει  να γίνεται μέσω της πειθούς. Οδηγεί σε στιγματισμό και μάλιστα διαρκείας εφόσον το απολυτήριο αποτελεί έγγραφο που χρησιμοποιείται ευρέως στη ζωή κάθε ανθρώπου.

Γενικότερα

Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας, δηλαδή σε μια χρονική στιγμή κατά τη οποία η εκπαιδευτική κοινότητα εκ των πραγμάτων έχει μειωμένη δυνατότητα αντίδρασης. Εμπεριέχει αποσπασματικές ρυθμίσεις που δεν λύνουν ουσιαστικά ζητήματα των σχολείων, όπως π.χ. η τεράστια και πολλές φορές μη αναγκαία ύλη, το διάβασμα μόνον για τον βαθμό και τις εξετάσεις, οι οποίες αυξάνονται και η απουσία εμβάθυνσης και ουσιαστικής γνώσης μέσα από εργασίες και άλλες «ζωντανές» μεθόδους μάθησης όπως θα μπορούσε να είναι οι επισκέψεις σε μουσεία ή ερευνητικά κέντρα κ.λ.π.

Μερικές ακόμα παρατηρήσεις   

- Το ηλικιακό όριο στα ΕΠΑΛ (17 έτη) στερεί από κάποιον πολίτη μεγαλύτερης ηλικίας να φοιτήσει σε ένα τέτοιο σχολείο εφόσον το επιθυμεί. Δεν αντιλαμβανόμαστε το όφελος από μια τέτοια ρύθμιση, ειδικά όταν οι σημερινές κοινωνίες έχουν την ανάγκη για διαρκή επανεκπαίδευση. 
  
- Η αύξηση του αριθμού ανά τμήμα στα δημοτικά σχολεία και στα νηπιαγωγεία είναι απαράδεκτη. 
  Ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα και στα Γυμνάσια και Λύκεια πρέπει να τείνει να μειωθεί και όχι να αποτελεί αντικείμενο απόφασης του υπουργού όπως ορίζεται στο νομοσχέδιο.

 -Είμαστε σκεπτικοί ως προς την αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα λατινικά στα μαθήματα των Πανελληνίων καθώς θεωρούμε την Κοινωνιολογία ένα σύγχρονο και αναγκαίο μάθημα στην εποχή μας.


Ελπίζουμε σύντομα να είμαστε σε θέση να συγκαλέσουμε γενική συνέλευση του Συλλόγου για να συζητήσουμε εκτενώς όλα τα θέματα που μας απασχολούν.

Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Προτύπου Γενικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής.